13e eeuw
Hagiografie
Frans
Dioc. Kamerijk
INCIPIT
Veraiement reconte la divine page que, quant li seint home se penoient
EXPLICIT
(...)
Geslacht: M- Bio: -Status auteur (orde, functie): Cisterciënzers (SOCist)
REDACTIE
Locatie:Wellicht Vaucelles (alleszins in een Picardische cisterciënzer abdij) - Datering:Kort voor 1250 (opgenomen in de eerste 'Passionaire français') (BHL 3373) (Perrot, 1992: 20, 180-189) - Opdracht: /
OMVANG
/
CONTEXT
/
INHOUD
Levensbeschrijving van de H. Georgius van Cappadocië (+ ca. 300), ook wel Georgius de Grote genaamd, was afkomstig uit Lydda of Nicomedië. Het was een Griekse officier die de marteldood stierf omwille van zijn publieke verdediging van het Christendom. Zo protesteerde hij openlijk tegen de christenvervolgingen van keizer Diocletianus door een keizerlijk bevelschrift dat gericht was tegen de christenen aan flarden te scheuren en moedwillig te negeren. Hierom werd hij herhaaldelijk gemarteld en uiteindelijk gedood door onthoofding. Georgius verwierf vooral faam als ‘Sint-Joris-met-de-draak’. Volgens de legende leefde er in de onherbergzame moerassen van Silene of Azië een monsterlijke draak die men buiten de stadsmuren hield door hem dagelijks twee schapen te voederen. Toen de stad echter met een tekort aan vee kwam te kampen, werd er slechts één schaap en één kind ter vervanging geofferd om het beest te temmen. Op een dag kwam ook de dochter van de koning aan de beurt. Zij werd in doodsangst achtergelaten buiten de stadsvesten. Georgius vond het kind al huilend en vernam de reden van haar verdriet, toen plots de draak tevoorschijn kwam en oprees uit het moeras. Hierop ging hij het dier te lijf met zwaard en lans, overwon en doodde het.
BRONNEN
INVLOED
MANUSCRIPTEN
VERTALINGEN
EDITIES
MEYER (P.), Légendes hagiographiques en français, in: Histoire littéraire de la France, XXXIII (1906) 401 (fragment)
PERROT (J.P.), Le Passionnaire français au Moyen Age (Genève, 1992) 209, 249, 263-265, 268-269, 280-281 (fragment)
LITERATUUR
MATZKE (J.E.), 'Contributions to the History of the Legend of saint Georges', Publications of the Modern Language Association of America, 17 (1902) 464-535
Bibliotheca Hagiographica Latina 3373
BOSSUAT (R.), e.a. Dictionaire des lettres françaises. Le Moyen Age (Parijs, 1992) 1339
BUDGE (E.A.W.), The Martyrdom and Miracles of Saint George of Cappadocia (Kila, 2007)
CHRISTOPHER (W.), 'The origins of the cult of Saint George.', Revue des études byzantines 53 (1995) 295-326
FAYARD (A.), 'Saint Georges: les légendes et l'histoire', Cahiers de la Haute-Loire, (1971) 7-70
GOOD (J.), The cult of Saint George in medieval England (Woodbridge, 2009)
JOHNSON (P.), CAZELLES (B.), Le vain siècle guerpir. A literary approach to sainthood through Old French Hagiography of the Twelfth Century (North Carolina Studies in the Romance Languages and Literatures, 205) (Chapel Hill, 1979)
MARTIN (R.), 'St George: fact or fantasy?', Medieval History Magazine 11 (2004) 14-21
MATZKE (J.E.), 'Contributions to the History of the Legend of saint Georges', Publications of the Modern Language Association of America, 18 (1903) 99-171
MEYER (P.), Légendes hagiographiques en français, in: Histoire littéraire de la France, XXXIII (1906) 393-458
PERROT (J.P.), Le Passionnaire français au Moyen Age (Genève, 1992)
RICHES (S.), 'St George as a male virgin martyr', in: S. Riches, S. Salih (eds.), Gender and Holiness: Men, Women and Saints in Late Medieval Europe (London, 2002
RICHES (S.), St. George: Hero, Martyr and Myth (Sutton, 2000)
SIMPSON (R.), 'St George and the Pendragon', in: R. Utz, T. Shippey (eds.), Medievalism in the Modern World: Essays in Honour of Leslie J. Workman, 1 ( Making the Middle Ages) (Turnhout, 1998)
VAN DER LINDEN (S.), De Heiligen (Antwerpen, 1999) 337-339
WHATLEY (E.),ed., et al., St. George and the Dragon in the South English Legendary (East Midland Revision, c. 1400) (Michigan, 2004)
LINKS
Desiderata:
Naam van de Medewerker:
Jeroen Deploige
An-Katrien Hanselaer
Update:
2014-03-31 15:57:56